Fra New York til Svalbard (samiskeveivisere)

Fra New York til Svalbard

• 24.05.2017kl.11:52
  • Kategori: Blogg
  • Kommentarer: ( 0 )

Etter en fantastisk uke i verdens beste by, New York. Så var det tilbake til virkeligheten igjen, med reising og forelesning på skoler. Med over en måned siden sist guttene holdt et foredrag, så var det godt å komme i gang igjen. Vi reiste fra New York på kvelden forrige lørdag og var i Oslo på søndags morgen. I motsetning til Oda og Maja som reiste hjem til Bodø og Snåsa, så dro Knut Mikkel og Ole Nicklas til Svalbard hvor de besøkte Longyearbyen skole.

Flaks for oss at vi nettopp hadde vært i New York for da hadde vi med oss passene våre, ellers tror jeg ikke vi hadde hatt de med oss når vi skulle boarde på flyet til Svalbard. Der hadde vi litt flaks. Jeg (Ole) har ikke opplevd å ha jetlag før, så det var også en opplevelse, men at jeg skulle være så trøtt og sliten trodde jeg ikke. Døgnet var snudd opp ned og både jeg og Knut var trøtte de resterende dagene.

- Eneste isbjørnen vi så.

Vi hadde ikke boble jakke eller bukse med oss, vi kom jo rett fra New York og skulle bare være i Svalbard i 2 dager. Men vi angret litt på at vi ikke tenkte at vi kunne leie klær og sånt slik at vi kunne dratt på skutertur eller isbjørnsafari, kanskje vi var litt trøtte etter reisen fra USA. Men vi fikk i alle fall sett hvordan det var i Longyearbyen. Vi fant ut at i Svalbard går man ikke med ute sko inne, det gjaldt både hotellet og skolen, og sikkert flere plasser også. Det er nemlig en tradisjon i Svalbard å ta av seg skoene når en skal inn i private hus, på overnattingssteder og enkelte restauranter også. Det som også var nytt var å se Svalbardreinen, de har mindre bein enn det vi er vant til i Norge. Så vil jeg ganske sikkert si at det var mye mere skutere i Longyearbyen enn det er i Kautokeino. Uansett hvor vi gikk kunne vi se minst 3 skutere utenfor et hus. Vi skulle gjerne gjort enda mer når vi først var i Svalbard, men jetlagen tok knekken på oss begge den uka.

Rett etter de to forelesningene vi hadde på Longyearbyen skole på onsdag, måtte vi dra til flyplassen for å rekke flyet som skulle gå 1 time etter at vi var ferdig, så vi hadde ikke så god tid akkurat. På flyplassen ventet det en lang kø for innsjekk og sikkerhetskontroll. Etter at vi hadde kommet gjennom sikkerhetskontrollen så var det ca. 10 min til flyet skulle ta av, den ble jo forsinket pga de lange køene.

Det vi også la godt merke til i Svalbard var at det var utrolig få trær der

Etter Svalbard ventet to forelesnings dager i Tromsø. På torsdag var vi på Tromstun skole og foreleste for 8. trinnet. Et artig spørsmål som kom opp var om det fantes en samisk russesang, noe som vi aldri har hørt før hvert fall. Kanskje det er noe man skal satse på til neste år, så om du er interessert i å høre samisk russesang, ta kontakt med Ole Nicklas. ;) På fredag var vi på Kvaløya vgs, der hadde vi foredrag for en russe klasse. Etter forelesningen fikk vi invitasjon på å bli med på rulling med russen, men vi kunne jo ikke det siden vi skulle reise hjem den dagen :/ Uken totalt sett var utrolig artig, der vi fikk reise til Svalbard, ta jacuzzi på hotell taket og møte masse kjent folk i Tromsø. Et av de feteste ukene for min del. Men selv om uka var et av de artigste, så var det godt å komme hjem til Kautokeino igjen. Nå venter 2 uker fri, før vi skal på Finnmarksturnee!

Snakkes!

• OLE NICKLAS
Dato.24.05.2017 klokken.11:52 Kategori: Blogg Kommentarer: 0

Samiske Veivisere

13 Kautokeino

Samiske veivisere reiser rundt og informerer ungdommer i skoler og andre arenaer om samisk kultur og samfunnsforhold. Tilbudet er gratis. leser denne bloggen NÅ